سنندج شهر ارسی ها
ساعت ٧:٤٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٦/۱٥  کلمات کلیدی:

هنر ارسی سازی (در و پنجره های مشبک چوبی که بین شبکه ها با شیشه های کوچک معمولا رنگی پر شده) از اواخر دوره قاجار تا اوائل پهلوی رواج فراوان داشته و به احتمال زیاد پس از آن به خاطر مقرون به صرفه نبودن متروکه مانده است. کریم پیرنیا ارسی (به ضم الف و غالبا سکون ر) را درب مشبک چوبی رو به حیاط دانسته و بر خلاف تصور عامه که آنرا هنری وارداتی از روسها میدانند، معتقد است که نمونه های قدیم تر ارسی را میتوان در بناها و نقاشی های ایرانی یافت.

استان کردستان به علت آب و هوای خوبی که دارد محل رویش درختان ‏گوناگونی مانند گلابی، گردو، کیکم و سنجد است و این امر باعث شده که مردم ‏این دیار به هنر چوب و کار با چوب اهمیت زیادی دهند و در این هنر استادان ‏و هنرمندان بزرگی مانند استاد مجید نعمتیان، استاد عباس پسر استاد نجار ‏باشی، استاد عبدالحمید نعمتیان ، استاد بهزادیان و استاد نعمت الله محمودی را ‏به خود دیده است اکنون در ‏سراسر دنیا هنرنازک کاری کردستان شناخته شده است و سنندج را به عنوان ‏خالق این هنر زیبا می شناسند. هنر چوب ریشه در زندگی مردمان این دیار دارد ‏براصولی استوار است که همزمان با آداب وسنن و محیط زیست استان تولد ‏و رشد یافته است.
کردستان، معبد ارسی های ایران است. سنندج را شهر ارسی ها میدانند و تا دلتان بخواهد استاد چوب کار و ارسی ساز داشته. تقریبا همه جا میتوان ارسی گیر آورد؛ از نمونه های عادی و کوچک تا فرمهای پیچیده و وسیع که مثلا گره چینی های با حتی 24 گره هم با ابعاد مختلف در آنها تکرار شده اند. عجیب است که کردها انگار اینقدر به ارسی علاقمند بوده اند که بعضی جاها از خیر دیوار در بنا گذشته اند و بجایش ارسی های سرتاسری کار گذاشته اند! جالبیش اینجاست که تعداد درها هم همیشه فرد است. سه دری، پنج دری، هفت دری و حتی نه دری! بسته به اینکه در نمای خارجی، اتاقهای داخلی و یا در برابر نور مستقیم آفتاب قرار گیرد، پوشش و لعاب متفاوتی برای درها در نظر گرفته شده و در مجموع که از این مجمل حدیث مفصل بخوان که خیلی کارشان درست بوده.

در سنندج اروسی های زیادی وجود داشته است که به مرور زمان اکثر آنها از ‏بین رفته است و درحال حاضر می توان از اروسی ارزنده ای مانند اروسیهای 7 لگنه ‏‏ موزه سنندج که در ساخت آن بالغ بر 43 هزار قطعه شیشه رنگی بکاررفته  است وساخت آن 4 سال بطول انجامیده است.(تصویرزیر)، عمارت مجتهدی وعمارت فرخ لقاء (دردست تعمیر)و اروسی های عمارت آصف، عمارت خسرو آباد و منزل وکیل ، ‏منازل آقایان گله داری و غیاثی یاد کرد که هنوز پا برجا است.